2.7.09

Mari Kita Berpantang

Come children, gather around. Let me tell you a story.

I was on sick leave Friday afternoon. Then again whole day Monday. Monday morning started well enough. While I was entertaining Emma while watching Jim Jam & Sunny (saluran ceria ya. Rumah aku tiada Disney Playhouse) I suddenly sneezed. Kesejukan. Bersin itu telah mengakibatkan belakang aku yang memang sudah sakit menjadi lebih sakit, bagaikan sakit bersalin. But then again I was on epidural so what do I know about pain, ey? Hehe.

So I waited for the pain to subside. 730 menginjak ke 800, menginjak ke 830 sehinggalah 930 barulah aku menelefon office kesayanganku. Ah! Ruginya! Miss Tang meeting! Biarlah, bukan rezeki aku untuk duduk bersenang lenang di office. Hehe. Zufri bawa aku ke Klinik Siva selepas kami menghantar Emma ke rumah Opah. Sorry Darling, kasihan Emma menangis nangis ditinggalkan Zufri. Huh, bila aku yang hantar takde pun nak nangis nangis. Double standard betullah Emma ni.

Bukan aku tak pernah jumpa doctor regarding sakit belakang aku ni. Tapi biasa aku jumpa doctor panel office aje lah. Biasalah, ada angkat barang berat? Nope. Ada exercise? Hehe nope. Tidur cukup? Oh, cukup. MC mau? Hehe nak! Tu yang aku suka doctor ni. Doktor Siva jauh berbeza. Emma dari dalam perut dah pergi jumpa Dr.Siva ni. Ramai ok dalam klinik dia hari tu. No wonder he drives a 6 series. Dia pun mengurut, merasa dan menanyakan soalan-soalan yang aku kira bernas dan relevan. Kesimpulan yang diberi adalah angin. Cis. OK berikut adalah poin-poin yang diutarakan olehnya :-

1) Jangan minum air ais. Sila minum air panas ya, bukan suam. Panas. A tough one since my breakfast consists of iced Milo & nasi goring every day. Jangan minum ais masa pantang ya! Wakaka nanti jadi macam saya.
2) Jangan mandi lewat malam. Now not so much a problem. When the weather turns warm, we review this point.
3) Jangan hala kipas / air cond direct pada diri anda. Which is also hard because I can’t sleep when my legs are warm. The rest of my body I can take. My legs I can’t. But as a compromise I’ve taken to sleeping with long pants in lieu of the shorts I normally wear.
4) Malam sebelum tidur minum air panas direndam dengan kayu manis dan bunga lawang.
5) Jangan makan makanan yang naturally cooling, like tempe, watermelon, kangkung.

Basically, live my life as if I’m still in my confinement. Oh, man! Tapi ini hanya hipotesis Dr.Siva saja OK. Tak semestinya tepat. Anyway like he said, we eliminate the simplest possibility first, which is angin lah. Remember that painkillers are only to manage your pain, if you don’t change your lifestyle nothing will change.

Dah 4 hari aku berubah. Makcik Selera Kampung pun pelik tengok aku order barli panas. Cheh. Takpe, takpe. Memang salah aku. Zufri pulak beria ikut cakap Dr.Siva tu. Lepas Maghrib aku dilarang mandi dah. Malam kalau aku selak selimut dia mesti sibuk nak selimutkan balik. Alhamdulillh lah.

5 comments:

rawsktar said...

sweet pulok zuffriiii. huahuhau.

Intan Noorazlina said...

berat nak berpantang ni... hehehehe

Maneesa said...

beb Selera Kampung kat Shah Alam ke ??

peachy said...

auww baguih betul zufri..huhu..so amacam, after 4 days, kurang tak?

Inty Winty said...

Ans,
Oh Zufri memang sweet. Huhu

Intan,
Hey nama kita sama! Hehehe rasa macam cakap dengan diri sendiri pulak

Shasha,
Oh no no, kat Kelana Jaya la beb. Eh congrats again. Apasal takleh besarkan gambar kau kat blog?

Kak Peachy,
Bukan saja kurang, malahan dah 100% gone! Huhu. Kalau gua order makanan yang betul, I get nods from Zufri. Hoho poyo sungguh.